«Χρώματα, σχήματα, μορφές» 

«Χρώματα, σχήματα, μορφές»: ένα πρόγραμμα που οργανώνει το εικαστικό εργαστήρι Α3, ο Μανόλης Αποστολάκης και οι συνεργάτες του. Μια εικαστική μέρα ανάμεσα στα χρώματα, τα σχήματα, τις μορφές. ένα εικαστικό ταξίδι στο χώρο της τέχνης με όχημα ένα μεγάλο σύγχρονο εργαστήρι και μια ενεργή δυναμική εικαστική ομάδα. Το Α3 είναι ένα μοναδικό για τα δεδομένα του εικαστικό εργαστήριο-πολυχώρος τέχνης με δυνατότητα να φιλοξενεί συγχρόνως πολλές διαφορετικές εικαστικές δημιουργικές δράσεις. Ο χώρος μας βρίσκεται στην Παπαναστασίου 215, διαθέτει χώρο για parking ενώ είναι εύκολα προσβάσιμος και από την εθνική οδό.

Το πρόγραμμα αφορά μαθητές όλων των τάξεων του Δημοτικού και του Γυμνασίου καθώς διαμορφώνεται ανάλογα με την ηλικία τους. Τα παιδιά παρακινούνται να συνεργαστούν, να παρατηρήσουν, να πειραματιστούν, να δημιουργήσουν και με τον τρόπο αυτό να προσεγγίσουν την Τέχνη και να εξοικειωθούν με τις βασικές μορφές της. Η επίσκεψη στον χώρο διαρκεί από 2 έως 3 ώρες ανάλογα με τις χρονικές δυνατότητες του προγράμματος των εκπαιδευτικών ή του σχολείου.

Το πρόγραμμα αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος της επίσκεψης περιλαμβάνει την ενημέρωση των μαθητών, μια πρώτη περιήγησή τους στο χώρο, και συζήτηση με βασικό θέμα αυτό της Τέχνης. Το δεύτερο μέρος της επίσκεψης έχει μεγαλύτερη διάρκεια. Αρχικά τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες οι οποίες θα δουλεύουν ξεχωριστά σε διαφορετικά προγράμματα. Τα προγράμματα είναι προσυμφωνημένα καθώς οι συνοδοί θα έχουν πριν την συνάντηση και μετά από συνεννόηση με μας επιλέξει κάποια από τα διαθέσιμα προγράμματα (ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική και Τέχνες και επαγγέλματα που σχετίζονται άμεσα με την τέχνη του εικαστικού) τα οποία οι ομάδες θα παρακολουθούν εναλλάξ. Τα παιδιά θα κάνουν ένα μικρό διάλειμμα (για να ξεκουραστούν, να φάνε κ.ο.κ).

Τα εργαστήρια:

Οι εγκαταστάσεις των εργαστηρίων και οι ιδανικές συνθήκες εργασίας που παρέχουν δίνουν μια σπάνια ευκαιρία τόσο στους μικρούς μας επισκέπτες, όσο και στους εκπαιδευτικούς να έρθουν σε άμεση επαφή με τη ζωγραφική, τη γλυπτική, τη χαρακτική και τις κατασκευές. Οι μεγάλοι πάγκοι εργασίας, τα άφθονα καβαλέτα, η ποικιλία των διαθέσιμων εργαλείων και υλικών σε συνδυασμό με τη δημιουργικότητα των εκπαιδευτών και την αστείρευτη φαντασία των μαθητών θα κάνουν τη σχολική αυτή εκδρομή μία ουσιαστική και δημιουργική εμπειρία προσαρμοσμένη στην ηλικία των εκάστοτε επισκεπτών.

Ενδεικτικά* δίδεται το ακόλουθο πρόγραμμα:

9:30.  Άφιξη και καλωσόρισμα στο εργαστήριο

Χωρισμός των παιδιών σε ομάδες βάσει του προγράμματος που έχει επιλεγεί σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς τους. Οι ομάδες των παιδιών θα παρακολουθήσουν εναλλάξ τα προγράμματα. 

Ομάδα 1. Πρόγραμμα ζωγραφικής.  Ομαδικό έργο. (Διάρκεια: 45λεπτά)

Υλικά ζωγραφικής. Γνωριμία με τα υλικά και τα εργαλεία της ζωγραφικής και υπόδειξη των βασικών αρχών της χρήσης τους. Ζωγραφίζουμε παρέα ένα μεγάλο έργο σε χαρτί. (Υπάρχει δυνατότητα το έργο να γίνει σε τελάρο ζωγραφικής το οποίο προμηθεύουμε εμείς κατόπιν συνεννόησης με πρόσθετη χρέωση την αξία του τελάρου). Το έργο αυτό μετά τη λήξη του μαθήματος θα το πάρουν τα παιδιά μαζί τους ώστε να διακοσμήσουν την αίθουσά τους ως ενθύμιο της επίσκεψής τους στο χώρο μας. Τέλος μαθήματος και μετάβαση σε άλλο εργαστήριο.

 Ομάδα 2. Πρόγραμμα ζωγραφικής.  Ατομικό έργο. (Διάρκεια: 45λεπτά).

Υλικά ζωγραφικής. Γνωριμία με τα υλικά και τα εργαλεία της ζωγραφικής και υπόδειξη των βασικών αρχών της χρήσης τους. Ζωγραφίζουμε ένα έργο σε χαρτί με υλικά ανάλογα του θέματος που έχουμε επιλέξει και ανάλογα με την ηλικία των μαθητών. Το έργο θα το πάρουν τα παιδιά μαζί τους. Τέλος μαθήματος και μετάβαση σε άλλο εργαστήριο.

Ομάδα 3. Πρόγραμμα γλυπτικής. (Διάρκεια: 45λεπτά)

Υλικά Γλυπτικής. Γνωριμία με τα βασικά υλικά της γλυπτικής, ψηλάφηση τους και παρουσίαση των βασικών  αρχών της χρήσης τους. Επαφή με τον πηλό και κατασκευή ενός μικρού γλυπτού από κάθε μαθητή υπό την επίβλεψη του εκπαιδευτή του. Τέλος μαθήματος και μετάβαση σε άλλο εργαστήριο.

Ομάδα 4. Πρόγραμμα χαρακτικής.

Πρώτη ενημέρωση των παιδιών σχετικά με την τέχνη της χαρακτικής. Γνωριμία με τα εργαλεία της χαρακτικής. Χαρτιά, μελάνια, αρίθμηση, έργων, χαρακτικής. Χαρακτική σε τσίγκο, μπρούτζο, ξύλο, plexiglass, πέτρα, linoleum κλπ. Ποια αντίγραφα έχουν αξία και ποια όχι. Χάραξη σε διάφορα υλικά και εκτύπωση των χαρακτικών που θα προκύψουν.

*το πρόγραμμα μπορεί να προσαρμοστεί στις ανάγκες του κάθε τμήματος/σχολείου μετά από συζήτηση με τους συνοδούς εκπαιδευτικούς.